دستگاه پله پیما

در این مقاله دستگاه پله پیما معرفی میگردد و کاربرد، انواع مدل ها، قسمت های اصلی تشکیل دهنده، ملحقات یا آپشن های اضافی و دیگر ویژگی ها و مشخصات آن ذکر خواهد شد.

نمونه‌های نصب شده در صفحه محصول پله پیما قابل مشاهده می‌باشد.

دستگاه پله پیما ترجمه واژه انگیسی Stairslift میباشد و به آن، پله رو، صندلی بالابر، نفربر و … نیز گفته میشود. این دستگاه دارای دو بخش اصلی میباشد: ریل و واگن. ریل در کنار راه پله سمت دیوار یا نرده نصب میشود و واگن با استفاده از یک مکانیزم حرکتی در امتداد ریل حرکت میکند. قدمت طراحی و استفاده از دستگاه پله پیما به بیش از 100 سال میرسد و شرکت های متعددی در کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، آمریکا، انگلستان و … این دستگاه را در مدل های مختلف و با قابلیت های مختلفی تولید و عرضه میکنند.

پله پیما

1- نحوه استفاده از دستگاه پله پیما

رایج ترین مدل دستگاه پله پیما، مدل نشسته آن میباشد. در بخش 5 انواع مدل های دیگر آن نیز معرفی خواهد شد. مدل نشسته از سه بخش اصلی زیر پایی، صندلی و دستگیره تشکیل شده است. کاربر در ابتدای مسیر روی صندلی می نشیند. پاها روی زیر پایی و دست ها روی دستگیره ها قرار میگیرند. صندلی اغلب مجهز به کمربند ایمنی است و از کاربر خواسته میشود که هنگام حرکت دستگاه حتما کمر بند ایمنی را ببندد. کلید فرمان دستگاه روی دستگیره قرار دارد که با فشردن یا جابجا کردن آن توسط کاربر دستگاه به حرکت در می آید. کاربر در هر جایی از مسیر میتواند دستگاه را متوقف کند. دستگاه بعد از رسیدن به انتهای مسیر به طور خودکار متوقف شده و کاربر پایین می آید.

نحوه استفاده از دستگاه پله پیما

2- کلید یا ریموت فراخوانی دستگاه

یکی از قابلیت های مهم و کاربردی دستگاه پله پیما مجهز بودن به کلید فراخوانی میباشد. اگر دستگاه در بالای (پایین) راه پله باشد و کاربر در پایین (بالا) راه پله، با استفاده از کلید یا ریموت فراخوانی، دستگاه به سمت پایین (بالا) حرکت میکند.

کلید یا ریموت فراخوانی دستگاه پله پیما

3- انواع دستگاه پله پیما از نظر نوع ریل

دستگاه پله پیما به دو دسته اصلی مستقیم و منحنی تقسیم بندی میشود. در مدل مستقیم، ریل مستقیم است و دستگاه در امتداد یک شیب ثابت حرکت میکند، در حالی که در مدل منحنی ریل در پاگردها می پیچد و دستگاه میتواند چندین طبقه را بالا برود. مکانیزم، ریل و ساختار به کار رفته در مدل مستقیم و منحنی کاملا متفاوت میباشند. در مدل منحنی با نقشه برداری دقیق از راه پله ها، ریل مختص آن راه پله طراحی و ساخته میشود. بنابراین قیمت مدل منحنی دو تا سه برابر مدل مستقیم میباشد. مدل منحنی اغلب سمت نرده نصب میشود در حالی که مدل مستقیم اغلب سمت دیوار نصب میشود. البته محل نصب ریل ها بستگی به شکل راه پله و محل قرارگیری درها دارد.

مدل مستقیم دستگاه پله پیما

مدل مستقیم

مدل منحنی دستگاه پله پیما

مدل منحنی

4- دستگاه پله پیما در چه مکان هایی نصب میشود

دستگاه پله پیما در جایی که راه پله یا شیب وجود دارد، میتواند نصب گردد. استفاده رایج دستگاه پله پیما در داخل خانه و برای خانه های دوبلکس میباشد. اما میتوان آنرا در راه پله آپارتمان یا در محیط بیرون نیز نصب کرد. دستگاه هایی که در محیط بیرون نصب میشوند باید در برابر نفوذ رطوبت، آب، باران و گرد و خاک مقاوم باشند. بنابراین اغلب نسبت به مدل های که داخل خانه نصب میشوند قیمت آنها حدود پنجاه درصد بالاتر است. همچنین مدل هایی که در آپارتمان با بیش از دو طبقه نصب میشود به دلیل طول زیاد ریل و استهلاک بیشتر دستگاه، هزینه تعمیر و نگهداری بیشتری دارند.

نصب پله پیما در محیط بیرون

نصب پله پیما در محیط بیرون

نصب پله پیما در آپارتمان

نصب پله پیما در آپارتمان

5- انواع پله پیما از نظر مدل نوع واگن

از نظر نوع واگن (بخشی از دستگاه که کاربر روی آن قرار میگیرد) پله پیما را میتوان به سه دسته اصلی تقسیم نمود: مدل نشسته، مدل ایستاده و مدل ویلچربر.

در مدل نشسته کاربر روی صندلی می نشیند، پاها روی زیر پایی و دست ها روی دستگیره قرار میگیرند. این مدل رایج ترین، پر استفاده ترین و ایمن ترین مدل پله پیما میباشد و بیشتر شرکت های تولیدی فقط مدل نشسته را ارائه میدهند.

مدل نشسته پله پیما

در مدل ایستاده کاربر به صورت ایستاده روی زیر پایی می ایستد. مدل ایستاده به دلیل مشکلات ایمنی که دارد، تقریبا توسط هیچ شرکت اروپایی یا آمریکایی تولید نمیشود و در سایت شرکت های معتبر فعال در این زمینه مشاهده میشود که مدل ایستاده در سبد محصولات آنها نیست. در مدل نشسته اگر کاربر دچار سرگیجه یا حتی بی هوشی شود، هیچ مشکلی برای او پیش نخواهد آمد. دستگاه به حرکت خود ادامه داده و در انتهای مسیر به سنسورهای توقف آخر مسیر میرسد و متوقف میشود. اما در مدل ایستاده در صورتی که کاربر تعادل خود را به هر دلیلی از دست بدهد، از روی دستگاه به پایین می افتد و صدمه جانی ناگواری را برای کاربر پیش خواهد آورد. بنابراین مدل نشسته برای افراد جوان مجاز است و با این حال بستن کمر بند ایمنی موقع استفاده از دستگاه تاکید شده است.

مدل ایستاده پله پیما

مدل بعدی ویلچربر میباشد. همانطور که از اسم آن مشخص است برای جابجا نمودن افراد به همراه ویلچر طراحی و ساخته شده است. مدل ویلچربر نیز در دو مدل مستقیم و منحنی تولید میشود و از آنجا که کاربر به همراه ویلچر روی آن قرار میگیرد، ظرفیت حمل بار این مدل نسبت به مدل ایستاده و نشسته بیشتر است و ابعاد بزرگتری نیز دارد.

مدل ویلچربر پله پیما

4 دیدگاه دربارهٔ «معرفی دستگاه پله پیما»

  1. خیلی هم خوب.
    ولی واسه مستاجرا و کارمندا که ساختمون مال خودشون نیست، نمی‌شه از این استفاده کرد.
    باید یه دستگاهی باشه که آدم بتونه بدون نیاز به تغییر دادن وضعیت اون بغلای راهرو، بره بالا و پایین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا